Всесвітній день хворого

vsesvitnij-den-hvorogoДивись, ми втрьох — я, ти і хвороба,

Якщо ти будеш на моїй стороні,

нам вдвох буде легше подолати її,

Але, якщо ти перейдеш на її сторону,

я один буду не в змозі подолати вас обох.

Абуль-Фарадж

сірійський лікар ХІІ ст.

Всесвітній день хворого (англ. World Day of the Sick), мета якого привернути увагу громадськості до проблем хворих людей в усьому світі, почав відзначатися з 1993 року. Його ініціатором був Папа Римський Іоан Павло Другий. У своєму посланні 13.05.1992 року він окреслив мету цього Всесвітнього дня: «надати відчути працівникам багаточисленних медичних організацій, віруючим, усьому громадянському суспільству необхідність забезпечення найкращого догляду за хворими і немічними, полегшити їх страждання».

Не випадково був вибраний день проведення цього Всесвітнього дня — щороку 11 лютого. В цей день у місті Лурд (Франція) відбулося явлення Божої матері. Матір Божа Лурдська стала символом порятунку хворих людей, тому що, за переказами, у своє друге явлення, декілька століть тому,  зцілила багато хворих міста Лурд.

Громадське суспільство в країнах стало активним учасником розробки політики в галузі охорони здоров’я, а його організовані представники взяли на себе роль зовнішніх контролерів за роботою системи охорони здоров’я, використовуючи ідеї та методи громадського аудиту.

Система охорони здоров’я будь-якої країни покликана реалізувати життєві потреби громадян, такі як доступність, якість, і ефективність медичної допомоги, на принципах справедливості, етичності, дотримання прав людини і надійних соціальних гарантій – всього того, що входить в поняття загальнолюдських цінностей.

Але людина повинна, в першу чергу, сама нести відповідальність за своє здоров’я. Передовірити турботу про найцінніше, що є у неї в житті, — здоров’я неможна нікому. Тому, ідучи у поліклініку, продумайте, що будете казати.

 Пам‘ятка хворого.

Всі записи у медичній карточці  та історії хвороби починаються з переліку скарг хворого, це не назви хвороб а ваші неприємні або незвичні відчуття: болі у тій або іншій ділянці грудної клітини, умови їх появи (у спокої, при ходьбі, вночі, при поглибленому диханні, емоційному навантаженні). Розповідайте про біль у тому чи іншому відділі живота, після їжі, або незалежно від неї, про печію, гіркоту у роті. Не соромтесь сказати про закреп, пронос, здуття живота, метеоризм, ненормальне сечовиділення, їх незвичний колір і запах. До скарг відносяться головний біль, запаморочення, утруднення дихання, жування, ковтання, відрижка, поява неприємного або незвичного присмаку у роті, відчуття жару, ознобу у тілі, кашель, біль і дертя у горлі, відсутність апетиту, або навпаки напади «вовчого голоду», виділення зі статевих органів та багато іншого.

Повідомте, коли помітили незвичні відчуття (2 дні, тиждень, місяць, рік тому) до кого і коли звертались. Надайте, якщо потрібно, надані вам виписки, висновки, довідки і інші документи, коли і де лікувалися, результати лікування.

Не соромтесь, у свою чергу, попросити у лікаря виписку і письмову рекомендацію по режиму, дієті, додатковому обстеженню та лікуванню. І завжди беріть з собою ці записи при наступних візитах до лікаря.

Обов’язково скажіть лікарю якими ліками користуєтесь, як довго і в якому дозуванні. Запишіть удома їх назви і призначений курс для точності.

Заведіть щоденничок. Записуйте у ньому елементарні показники: тиск, пульс, якщо перевіряєте – рівень цукру і холестерину у крові, появу неприємних відчуттів, що приймаєте дози і курс. Тоді ви зможете стати справжнім помічником лікаря, разом з ним розробите лінію боротьби. При об’єднання з лікарем хвороба відступить.

Всесвітній день хворого це не тільки привід замислитись про дбайливе відношення до свого здоров’я, але й нагадати усім про те, що байдужості і відсутності гуманності немає місця в цьому світі.

література: 

  1. Апанасенко Г.Л. Путь к планете здоровья: книга для здоровых и больных, старых и молодых, мужчин и женщин, врачей и пациентов — для всех, кто хочет жить без болезней, долго и счастливо… / Г.Л. Апанасенко. — Киев: Медкнига, 2015. — 152 с.
  2. Берадзе Т. «…Очень важно настроить пациента на лечение и победу еще в самом начале этого непростого пути» / Т. Берадзе // НейроNEWS. — 2017. — № 7/8. — С. 6-8.
  3. Лихтенштейн Е.И. Помнить о больном / Е.И.Лихтенштейн. — К.: «Здоров’я», 2012. — 152 с.
  4. Малик Н.В. Деякі психологічні аспекти взаємовідносин сімейного лікаря і пацієнта / Н.В. Малик // Сімейна медицина. — 2016. — N 2. — С. 25-26.
  5. Поєднання традицій та інновацій в успішному лікуванні пацієнта // Ліки України. — 2016. — № 4. — С. 89-90
  6. Права та обов’язки людини у сфері охорони здоров’я // Медичне право. — 2014. — №  1. —  С. 124-128
  7. Смольянінов А. Правила перебування пацієнтів у закладі охорони здоров’я / А. Смольянінов // Управління закладом охорони здоров’я. — 2015. — N 6. — С. 10-17.
  8. Сучасний пацієнт: як його лікувати? // Практика управління медичним закладом. — 2015. — N 1. — С. 76-77.
  9. Труш В. Охота на лис, или зачем вам портрет пациента / В. Труш // Приватний лікар. — 2017. — N 6. — С. 24-27.
  10. Устінов О. Чиста лікарня безпечна для пацієнта: чи можливо це в Україні? / О. Устінов // Український медичний часопис. — 2017. — № 5. — С. 57.
  11. Шип С.І. Особливості спілкування медичної сестри з особистістю пацієнта / С.І. Шип, С. О. Ястремська // Медсестринство. — 2015. — N 4. — С. 5-7.