Прибуткова медицина: як в Україні заробляють на в’їзному медичному туризмі

Медичний туризм як напрямок в Україні почав активно розвиватися близько 7 років тому, коли була створена Українська Асоціація Медичного Туризму (УАМТ). Зараз у цій сфері працює 70-100 спеціалізованих клінік, які щорічно приймають біля 45-50 тис. іноземців, основний відсоток яких складають пацієнти з країн СНД. Як правило, іноземців приймають  вузькоспеціалізовані клініки, які впроваджують інноваційні методики, мають великий унікальний досвід оперативних втручань, володіють сучасним обладнанням, мають висококваліфікований персонал. Напрямки медичного туризму, які успішно розвивають вітчизняні оператори,  це – лікування безпліддя, пластична хірургія та кардіохірургія, офтальмологія, бальнеологія.

В  українській клініці іноземець в середньому витрачає  $2-2,5 тис., тому неважко порахувати, що провідні вітчизняні медичні заклади заробляють на в’їзному медичному туризмі (лікувальний сегмент) біля $100-125 млн. на рік.

Приблизно у півтора рази більший об’єм ринку санаторно-курортних послуг (сегмент оздоровчого туризму). Передусім мова йде про оздоровлення в санаторіях та на бальнеологічних курортах, що розташовані в Моршині, Трускавці, Одесі, Миргороді, а також в spa-&wellness-центрах. Таким чином, загальний дохід від оздоровчого і лікувального туризму досягає $300 млн.

Після деякого затишшя в 2014 році сегмент лікувального медичного туризму в Україні знову пішов в ріст. Про це свідчить зростаюча кількість клінік, що приймають іноземних пацієнтів.

Частіше за все в Україну приїжджають за тими медичними процедурами, які не покриваються європейськими страховими компаніями або які заборонені на законодавчому рівні в деяких країнах. До таких відносяться сурогатне материнство, лікування безпліддя з застосуванням репродуктивних технологій, застосування стовбурових клітин, пластична хірургія, офтальмологія. Для переважної більшості іноземців медичне страхування не покриває лікування хронічних захворювань, операції, повноцінне стоматологічне лікування та протезування.

Причинами вибору нашої країни нерідко є вигідна цінова політика, а  також лояльне законодавство, застосування сучасних технологій, оснащення клінік сучасним обладнанням, висока кваліфікація лікарів. Щодо цінової політики. Наприклад, якщо в США процедура штучного запліднення  обходиться $15 тис., в Росії — $7 тис., то в Україні її вартість складає  $5-6 тис.

Крім того, успішність методу екстракорпорального запліднення в Україні прирівнюється до показників клінік США та Великобританії, де успішність таких операцій складає 40-60%  (в Росії всього 20-25%).

Висока якість послуг та доступна вартість лікування – ось що приваблює іноземного пацієнта, тому  популярним лікування в Україні стає  серед пацієнтів з Західної Європи, США, Ізраїлю, Великобританії. Також приваблює їх відсутність черг на надання медичної послуги і лікування, що дозволяє іноземним пацієнтам отримати своєчасну допомогу в повному об’ємі. В багатьох країнах дообстеження та прийому лікаря доводиться чекати тривалий час.

Важливим фактором, що дозволяє іноземному пацієнту відчувати себе комфортно в провідних клініках України, є наявність англомовного персоналу. Провідні клініки України оснащені прекрасним обладнанням, мають комфортабельні палати з обов’язковим душем та туалетом в кожній з них.

Україна знаходиться в центрі Європи, і для пацієнтів з більшості європейських країн немає необхідності оформляти візу. Правда, в ряді арабських країн для їх громадян, у зв’язку з напруженою політичною ситуацією, існують певні труднощі по оформленню віз в європейські країни, і Україна не є винятком.

Іноземний пацієнт  обізнаний, що в Україні розроблені унікальні технології лікування, наприклад, для ДЦП – система інтенсивної нейрофізіологічної реабілітації. І тому він прагне приїхати в Україну.

Усі ці фактори дають Україні хороші можливості зайняти достойну нішу на ринку медичних послуг.

Завдяки УАМТ  6 років тому Україна стала країною-співзасновником Всесвітньої Асоціації Медичного Туризму, куди сьогодні входять 55 країн.  Безумовно, у сфері медичного туризму в Україні   сьогодні стоїть немало задач.  Це і сертифікація клінік за міжнародними стандартами, це і активна промоція українських клінік на зарубіжних потенційних ринках, і приваблювання інвестицій  для відкриття нових клінік, і закупка інноваційного обладнання, навчання персоналу за кордоном, і впровадження страхової медицини. Медичні фахівці вказують, що для успішного просовування курортного продукту в сфері медичного туризму в Україні  необхідно обґрунтувати можливості ведення скорочених (7, 14, 18 днів) лікувальних курсів, що обумовлені об’єктивними причинами: з одного боку, у забезпеченої клієнтури скорочена відпустка у комерційних структурах, з другого – фінансова неспроможність основної маси населення, яка не має можливості оплатити повний курс лікування.

Тільки комплексний та системний підхід, об’єднання зусиль УАМТ, Міністерства охорони здоров’я і вітчизняних клінік дозволять Україні вийти на якісно новий рівень в розвитку медичного туризму.

         Список літератури:

  1. Бухановська Т. Медичний туризм в розрізі міжнародного досвіду / Т. Бухановська,  Ю. Періг // Бібліотека сімейного лікаря та сімейної медсестри. – 2018. – №5. – С. 11-12.
  2. Янышевская В. Стоимость имеет значение: сколько зарабатывает Украина на медтуризме / В. Янышевская // DoctorGEO. – 2016. – Апрель-Май. – С. 12-13.
  3. Наукове обґрунтування медичного туризму в санаторно-курортних закладах України / О.М. Нікіпелова, Л.В. Тихохід, Л.В. Кубиніна, С.А. Мозалева // Медична реабілітація, курортологія, фізіотерапія. – 2016. – №1-2. – С. 49.